Niprox-anlegg på skoleskipet «Gann»
Det første vannbehandlingsanlegget som Niprox Technology har levert til et skip, har nå vært i drift på skoleskipet «Gann» i to år. Rederiet har svært gode erfaringer med anlegget. Nå vil Niprox satse sterkere innen skipsmarkedet med sin teknologi.
Skoleskipet «Gann» er opprinnelig hurtigruteskipet «Narvik», som ble bygget i 1982. Fartøyet ble skoleskip i 2007. «Narvik» ble bygget som et konvensjonelt motorskip der man kun tenkte energisparing ved hjelp av spillvarme fra motor og eksos når skipet var i full drift. Når skipet lå til kai måtte denne varmen erstattes av oljefyrt varme fra kjel. I vinterhalvåret, når skipet fungerer som skoleskip, ligger «Gann» mye til kai ved skoleanlegget i Stavanger.
Rederiet ønsket å eliminere bruken av brennolje til oppvarming på «Gann» under kailigge og satte i 2014 i verk et prosjekt med sikte på dette. Skoleskipet fikk installert varmevekslere for å gjenvinne ventilasjonsvarme, varmepumper for suppleringsvarme og varmtvann, og oppgradering av landstrømanlegget. Et vannbehandlingsanlegg fra Niprox ble montert i tilknytning til varmevekslerne.
Yter fortsatt like godt
Uten behandling av vannet i vekslere vil belegg raskt gjøre at virkningsgraden går ned, og ventiler og pumper kan få driftsproblemer. Nøklene til et godt gjennomført prosjekt er planlegging, kompetanse og nidkjærhet både fra bestiller og leverandører. Vi valgte å vektlegge kvalitet høyt, da kostnaden for et ikke-fungerende anlegg er mye høyere enn forskjellene i pris når ting ikke fungerer, skriver prosjektleder Sigbjørn Harboe i sluttrapporten fra prosjektet.
– Erfaringene med Niprox-anlegget kan så langt oppsummeres i et godt vestlandsuttrykk: Sytalaust. Til nå holder anlegget samme gode ytelse som da det var nytt. Det er nettopp derfor vi har investert i Niprox-renseanlegg, at varme- og air condition-anlegget skal holde samme kvalitet med lite behov for vedlikehold i år etter år, forteller Sigbjørn Harboe.
Satser på skipsmarkedet
– Vi har inngått en serviceavtale der Niprox Technology er ombord i «Gann» to ganger i året for å utføre kontroll av vannbehandlingsanlegget. Det er et standard Niprox-anlegg, men det er det første anlegget vi har levert til bruk om bord i et fartøy. Det ligger et stort marked på skip for vår teknologi, og skipsmarkedet er et satsingsområde for oss. Et fartøy på størrelse med hurtigruteskipene har et like stort varme- og kjøleanlegg som en middels forretningsgård, sier Inge Ellingsund, daglig leder i Niprox Technology.
Utstyr til bruk ombord i fartøyer må godkjennes av Det Norske Veritas. Slik dagens anlegg fra Niprox er bygget, er det med tanke på bruk også på skip. Anleggene oppfyller dermed stort sett kravene til Veritas. Samtlige av anleggene som Niprox har levert hittil brukes til behandling av ferskvann. Men teknologien er utviklet for behandling av sjøvann i oljeindustrien. Den fjerner dermed oksygen fra sjøvann med samme effekt som fra ferskvann.
Gir evighetsgaranti
– Niprox gir en evighetsgaranti på anleggene som vi leverer når det er inngått en serviceavtale. Garantien gjelder så sant det ikke er gjort feil fra kundens side, som at man har glemt å lufte pumper eller annet, forteller Inge Ellingsund.
De eneste bevegelige delene i Niprox-anleggene er pumpene. Niprox bruker pumper fra den danske produsenten Grundfos og har veldig gode erfaringer med disse. Niprox bruker også serviceapparatet til Grundfos på pumpene. Fra august 2016 monterer Niprox frekvensomformere på pumpene i anleggene sine. Dermed blir strømtilkoblingen billigere og pumpene enda enklere å drifte, opplyser Inge Ellingsund.
Begge foto Skoleskipet Gann